Presentatie woudhuisjes de Westerein |
Les 1. | Let op : hier wordt nog aan gewerkt. Verzamel zoveel mogelijk informatie en maak daarvan een samenvatting. Deze samenvatting lever je in bij je werkboek. |
Les 2. | Verdeel de klas in vier
groepen. Elke groep doet een deel van de presentatie. Hier volgt een
idee voor de taakverdeling over de groepen. Natuurlijk kun je het zelf
ook helemaal anders aanpakken. Groep 1. Deze groep zorgt voor de PowerPoint, zij geven tussen de stukjes door met behulp van PowerPoint algemene informatie en zijn de verteller. Praten de onderdelen aan elkaar. Deze groep schrijft eerst nauwkeurig uit wat ze gaan vertellen. Bij de echte presentatie doen ze dit uit het hoofd. Groep 2. Geef een rondleiding door het Zwaagwesteinde van het jaar 1908 en leg aan de hand van de maquettes uit hoe vanuit de spitkeet het woudhuisje ontstaan is. Groep 3. Speel een scene waarbij een venter uit Zwaagwesteinde voorbij trekt langs De Zwette in Veenwouden. Zie Theun de Vries. Wat zeggen de mensen in Veenwouden tegen elkaar over hem. Vervolgens belt de venter ergens aan. Wat voor handelswaren heeft hij bij zich. Welke truckjes haalt hij uit om toch vooral maar te verkopen. Groep 4. Houd een interview met de oude R. Boorsma die vroeger in het oudste woudhuisje van Zwaagwesteinde woonde en vraag hem wat hij er van vindt dat zijn huisje nu in het cichoreimuseum staat. A - Elke groep gaat eerst brainstormen om ideeën te verzamelen. B. Elke leerling schrijft zelf de presentatie (groep 1) of een toneelstukje aan de hand van de verzamelde ideeën. Dit papier lever je in bij je werkboek. C. Zoek kleding uit die tijd / een paar spelletjes / of speel / zing een liedje uit die tijd / zorg in de PowerPoint voor een stukje video over het onderwerp / doe een maaltijd uit die tijd na / hoe leefden kinderen in die tijd / boeken zoals Ot en Sien en het leesplankje / enzovoort. |
Les 3. | Lees elkaars geschreven toneelstukjes, verzamel goede stukjes en ideeën en maak daarna jullie gezamenlijk toneelstukje. Schrijf een rolverdeling of taakverdeling en bespreek wat voor kleding en materiaal je nodig hebt en wie daar voor zorgt. |
Les 4. | Oefen het toneelstukje met je groep. Als er tijd over is dan speelt elke groep even het stukje voor de eigen klas. |
Les 5. | De generale: Speel het geheel een paar keer en zorg ervoor dat het lekker vlot loopt en iedereen precies weet wanneer hij/zij wat moet doen of zeggen. |